زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


تنها ابزار شیطان در گمراه کردن انسان

از دیدگاه قرآن؛ شیطان هیچ گونه تسلط و نفوذی بر انسان ندارد و تنها ابزار وی برای فریفتن انسان، (وسوسه) است. وسوسه از ماده ی (وس) در اصل به معنای صدای جذابی است که از به هم خوردن طلا و جواهرات به گوش می رسد(ر.ک: مفردات راغب ص 559). خداوند در آیات متعددی از قرآن به وسوسه به عنوان تنها وسیله ی شیطان برای فریب انسان اشاره دارد؛ از جمله در آیه ی 22 سوره ی ابراهیم آنگاه که از گفتگوی جهنمیان با شیطان سخن به میان می آورد؛ شیطان در پاسخ آنها که علت بدبختیشان را شیطان می دانند، می گوید:

(...و ما کان لی علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم لی...من بر شما تسلطی نداشتم جز این که دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید...)

پس شیطان تنها ابزارش وسوسه است و بدیهی است که اگر (اختیار انسان) با (ایمان و تقوا) همراه شود؛ این وسوسه ها کمترین تأثیری بر انسان نمی گذارند.

آشنایی با مراحل نفوذ وساوس شیطانی در انسان باعث می شود که بتوانیم با آگاهی و بصیرت کامل با ترفندهای این دشمن قسم خورده ی سعادت انسان مبارزه کنیم.

مرحله ی اول: القاء وسوسه

در این مرحله شیطان با ظرافتی ویژه انسان را به انجام گناه وسوسه می کند:

(فوسوس لهما الشیطان...پس شیطان آن دو را وسوسه کرد...اعراف 20)

مرحله ی دوم : پذیرش وسوسه

مهم این است که انسان به اولین نداهای وسوسه انگیز شیطان لبیک نگوید؛اگر اینچنین نشد و انسان وسوسه را پذیرفت، انسان مرتکب گناه می شود و البته در مراحل ابتدایی انجام گناه با به میدان آمدن (نفس لوامه) انسان احساس گناه می کند که اگر به توبه نیانجامد راه برای نفوذ دوباره ی شیطان در انسان هموارتر می شود و تکرار گناه فرد را در ورطه ی مرحله ی سوم قرار می دهد.

مرحله ی سوم : تزیین وسوسه

در این مرحله با تکرار گناه؛ شیطان به تزیین و زیبا نشان دادن گناه در نظر انسان می پردازد:

(افمن زین سوء عمله فرآه حسنا...آیا کسی که زشتی عملش برایش آراسته شده " مانند کسی است که حقیقت گناه را می بیند؟"...فاطر 8)

مرحله ی چهارم : تسویل وسوسه

اگر انسان همچنان به گناه ادامه دهد؛ تزیین گناه را در نظر انسان شدیدتر خواهد کرد، به گونه ای که انسان دیوانه وار به گناه عشق می ورزد! و از انجام گناه احساس نشاط می کند:

(ان الذیتن ارتدوا علی ادبارهم من بعد ما تبین لهم الهدی الشیطان سول لهم...آنها که بعد از روشن شدن راه هدایت برای آنها، پشت به آن کردند، شیطان گناهشان را در نظرشان به شدت زینت داد...محمد 25)

مرحله ی پنجم : تطویع وسوسه

از این مرحله به بعد رویکرد شیطان بر نهادینه کردن ارتکاب گناه در انسان است؛ در مرحله تطویع، انسان با اشتیاق و نشاط حتی بدون وسوسه، گناه می کند:

(فطوعت له نفسه قتل اخیه...نفسش او را سخت به کشتن برادرش ترغیب کرد...مائده 30)

مرحله ی ششم: املاء وسوسه

در این مرحله شیطان تلاش می کند تا با تلقین پذیر کردن انسان و نیز دادن وعده ی طول عمر و یا القاء مستقیم وسوسه به انسان ؛ مقاومت های روانی انسان را در برابر وسوسه کاملا از بین ببرد،همراهی انسان با شیطان تا این مرحله؛ امکان توبه را در انسان مشکل تر می کند:

(...و املی لهم...آنها را با آرزوهای طولانی می فریبد...محمد 25)

مرحله ی هفتم : استحاله ی انسان به شیطان مجسم

این آخرین مرحله ی همراهی انسان با شیطان است و در این مرحله فطرت انسان دگرگون شده و تمام افکار ، رفتار و اعمال انسان شیطانی می شود:

(...و لآمرنهم فلیغیرن خلق الله...و به آنها فرمان می دهد که آفرینش "پاک" خدایی را تغییر دهند...نساء 119)

 

 


نظرات شما عزیزان:

العبد
ساعت16:37---4 بهمن 1391
سلام علیکم

جدیدا به مطالب این چنینی نیازمندم

تشکر از مطلب تون

با اجازه سیوش می کنم با دقت مطالعه کنمش


اجرکم عندالله

اعوذ بالله من الشیطان العین الرجیم



دیوونه ی حسین
ساعت18:07---3 بهمن 1391
سلام
بایک کلیپ صوتی ازحجت الاسلام علیرضا پناهیان در مورد امام زمان به روزیم منتظر نظرتون هستم

یا حسیـــــــــن


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 3 بهمن 1391 ] [ 17:35 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب